روزنامه نگار

بازنشر خبرهایی که برای خبرگزاری ها و مطبوعات تهیه و ارسال کرده ام

روزنامه نگار

بازنشر خبرهایی که برای خبرگزاری ها و مطبوعات تهیه و ارسال کرده ام

13 هزار لیتر آب در ثانیه از منابع دشت کاشان برداشت می شود


آران و بیدگل، کاشان - ایرنا - مدیر امور آب و فاضلاب آران و بیدگل گفت: بیش از 13 هزار لیتر آب در ثانیه از منابع زیر زمینی دشت کاشان برداشت می شود.

به گزارش ایرنا ˈمهدی جعفرزادهˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: از این میزان 90 درصد آن در اختیار کشاورزان منطقه قرار می گیرد که با پایین ترین بهره وری، صرف آبیاری محصولات مازاد مصرف منطقه می شود.

وی افزود: مجوز برداشت 16 هزار لیتر آب در ثانیه در دست مردم در حوزه دشت کاشان است اما به علت کاهش منابع آبی، برداشت این مقدار امکان پذیر نیست.

وی تغییر الگوی کشت را بهترین اقدام برای استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی خواند و اضافه کرد: محصولاتی که در این منطقه کشت می شود افزون بر آنکه توجیه اقتصادی ندارد، مازاد مصرف منطقه است و برای فروش به دیگر مناطق کشور انتقال می یابد.

جعفرزاده تغییر روش های آبیاری را از دیگر راهکارهای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به شوری آب در این منطقه آبیاری تحت فشار نیز با مشکل مواجه شده و به نظر می رسد استفاده از روش های کم فشار راهکار مناسبی برای اصلاح آبیاری در منطقه است.

وی با بیان اینکه بدترین کشور ها بلحاظ منابع آبی کشورهایی هستند که عمکرد منابع آنها صفر است، گفت: در ایران این موازنه منفی شش میلیارد متر مکعب در سال است که البته تمام مصرف آب شرب در کشور کمتر از پنج میلیارد متر مکعب در سال است.

جعفرزاده پایین بودن آب بها را یکی از دلایل بی توجهی به مصرف صحیح آب بیان کرد و افزود: گازی که مجبور به سوزاندن آن هستیم برای اشتراک آن باید آبونمان پرداخت کرد اما برای آبی که به قطره قطره آن نیازمند هستیم و کشور از بی آبی در رنج است، آبونمان در نظر گرفته نمی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.