روزنامه نگار

بازنشر خبرهایی که برای خبرگزاری ها و مطبوعات تهیه و ارسال کرده ام

روزنامه نگار

بازنشر خبرهایی که برای خبرگزاری ها و مطبوعات تهیه و ارسال کرده ام

آب جزء انفال است

مدیر مسئول مجله رشد وزارت آموزش و پرورش:

مصرف آب خانگی ایران 4 برابر استانداردهای جهانی است

 

مدیر مسئول مجله رشد وزارت آموزش و پرورش مصرف آب خانگی ایران را چهار برابر استانداردهای جهانی دانست.

سیروس شایان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: همه مردم در هر جای کشور در منابع خدادادی شریک هستند و دولت باید شرایطی فراهم کند تا منابع به صورت عادلانه در اختیار همگان قرار گیرد.

وی مرزهای سیاسی را برای منافع ملی شناور دانست و افزود: برنامه‌ریزی در زمینه مسائل ملی باید به گونه‌ای باشد که منابع برای آحاد مردم در همه جای مملکت فراهم گردد.

به گفته وی آب، خاک، هوا، جنگل و مراتع در دین اسلام و قانون اساسی جزء انفال است و به عنوان اموال عمومی محسوب می‌شود.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران یادآور شد: همانگونه که از گاز خانگیران سرخس همه سهم داشته و استفاده می‌کنند از آب دیگر حوزه‌ها نیز همه مردم سهم دارند.

وی تأکید کرد: دولت باید با مطالعه همه جانبه و انجام وظیفه حکومتی خود، اعتدال را مدنظر قرار داده و دسترسی همه مردم را به منابع آب کشور آسان سازد.

مدیر مسئول مجله رشد وزارت آموزش و پرورش وضعیت آب منطقه کاشان را به بیماری تشبیه کرد که در حال احتضار است و گفت: در صورتی می‌توانیم برای این بیمار بهترین نسخه را تجویز کنیم که عوامل بیماری را به درستی بررسی کرده و به شناخت برسیم.

شایان مصرف آب خانگی ایران را چهار برابر استاندارهای جهانی اعلام و عنوان کرد: این رقم نسبت به کشورهای پرآبی که مشکل آب ندارند مانند دانمارک جای تأمل و تفکر بیشتر دارد.

به گفته وی دولت باید آب آشامیدنی مردم را تأمین کند و در مقابل مردم در مصرف آن باید نهایت دقت و صرفه‌جویی را انجام دهند.

این استاد دانشگاه بیشترین مصرف آب کشور با کمترین راندمان را مربوط به بخش کشاورزی دانست و بیان داشت: توجه به کشاورزی مکانیزه، کاشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم به ویژه محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله جو و گندم ضمن این که می‌تواند در مصرف آب صرفه‌جویی نماید به توسعه پایدار نیز کمک می کند.

شایان تصریح کرد: استفاده از محصولات کشاورزی با نیاز آبی زیاد مقرون به صرفه نیست و در شرایط بحران بی‌آبی و خشکسالی موجود کشور، کشت محصولاتی مانند خیار، گوجه و کاهو مقرون به صرفه نیست.

به گفته وی برای تولید یک کیلو گوجه 3 هزار و 500 لیتر، یک کیلو برنج 6 هزار لیتر و یک کیلو خیار یکهزار و 500 لیتر آب باید مصرف شود.

وی در ادامه، اجرای طرح فاضلاب در شهرستان کاشان را اقدامی ارزشمند برای حفاظت از محیط زیست و نگهداری از منابع آب کاشان ذکر و اضافه کرد: هرچند از زمان اجرای پروژه‌های فاضلاب در بسیاری از شهرهای کشور حدود نیم قرن می‌گذرد و کاشان در این زمینه بیش از 30 سال عقب‌تر از دیگر شهرهای کشور است، اما امروز نیز اجرای این پروژه در کاشان اتفاق مبارکی است.

وی با اشاره به نقش اجرای طرح فاضلاب کاشان در حفظ محیط زیست این شهرستان، این اقدام را قابل تقدیر خواند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.